Vojtěch Dlouhý 2009-2010

Kategorie: Studentské práce Zveřejněno pátek 24. únor 2017 22:12 Napsal safa

Na úvod bych rád uvedl, že jsem se zúčastnil dvou odborných stáží. První stáž se uskutečnila 18.3.2010 a byla to příprava na Českou Miss v Thámově hale v Karlíně a druhá stáž proběhla 8.4.2010, byla to taktéž příprava a to na Miss ČR v kongresovém sále hotelu Clarion ve Vysočanech. A jelikož se obě akce vysílali živě následující sobotu, kdy jsem sám zvučil, tak jsem si nemohl prohlédnout celou věc po úpravě do televize. Alespoň jsem v obou případech nestál daleko od “nejkrásnejších” žen české republiky :-)

Česká Miss byla v produkci televize Nova a naším průvodcem se stal pan Marek Karas, který byl jedním z hlavních zvukových techniků. Poté, co jsme vešli do haly a prohlédli si zběžně interiér, musel pan Karas na generální poradu s produkcí a zákazníky a následně nás provedl. PA systém byl od firmy L´ Acoustics (nejsem si jistý typem, ale buď to byla nová série K1, nebo to byl V-DOSC systém. Jelikož měl sál ca. 100m na délku, byly tam ještě po stranách nazpožďované menší reprosoustavy, přesný typ mi již není znám. Celé to bylo spojeno s mixážním pultem od firmy Digidesign Venue Mix Rack system. Nutno dodat, že se po stranách haly a za stanovištěm režie ještě nacházely další reprosoustavy na

afterparty, která měla probíhat po natáčení. Do mixu bylo přivedeno přibližně 50 kanálů, z toho bylo tak 6 body packů pro porotu včetně exkluzivní hvězdy Jean-Claud Van Damma, několik bezdrátových mikrofonů a samozřejmě i připojení k vysílacímu vozu televize Nova, ze kterého se pouštěl playback a kde se i vše zaznamenávalo pro vysílání. Výstup do PA systému byl zapojen do VCA, kam se omylem připletly i monitory pro pódium, což mělo za následek jejich nefunkčnost a krom procházení nastavení pultu i běhání po hale, ale po pár minutách se problém podařilo na pultu odhalit a odstranit jednoduchým předěláním routingu monitorů. A až na pár problémů se sílou signálu některých mikrofonů, pár drobných zpětných vazeb a proházeně naroutovaných body packů to byl jediný větší zádrhel, kterému jsme byli svědky. Bohužel jsme se však k žádné praktické práci nedostali, jelikož bylo již vše postavené a již se jen dělala zvuková zkouška, ale i tak to bylo velice zajímavé a pan Karas nám velice rád vše vysvětlil.

Miss ČR pořádaná Českou televizí, na kterou jsem omylem vyrazil několikrát ve špatném termínu (ještě jednou Jindro promiň za vystrašení), byla v porovnání s akcí od Novy o dost skromnější, jak jsme se dozvěděli od Jindry i prakticky ne moc pojištěná pro případné proudové výpadky, jelikož nebývá zvykem agregát, ale elektřina se bere rovnou z místní sítě, zato jsme však měli v komornějším prostředí a menším shonu lepší příležitost si vše v klidu prohlédnout, položit pár otázek a dokonce jsme vykonali i nějakou tu práci, když jsme nastavili a zapojili monitory pod pódiem a zavedli monitory i do prostor odkud vycházejí účinkující, aby nepropásli svůj nástup. Opět byl PA systém od firmy L´ Acoustics, přesněji systém V-DOSC. Sál v hotelu Clarion byl ca o polovinu menší než byl prostor Thámovy haly, proto i beden bylo na PA systému méně. I monitory pod pódiem byli od firmy L´ Acoustics a dvě takové se ještě vznášeli nad tím pro pokrytí zadní části pódia. Pod ním byli racky s párákem, stage boxem, přijímačy pro bezdráty a se zesilovači. Mezi stage boxem a párákem se to celé ještě rozbočilo, aby část mohla jít do přenosových vozů a druhá část do mixu od Yamahy, kde se celý sál míchal. Nevím kolik bylo přesně využitých vstupů, ale byli tam dva moderátoři, kteří měli body packy, jeden bezdrátový mikrofon byl na přistavován na pódium pro účinkující a jednu Handku měl režisér. Playback měl být podle Jindry opět z přenosového vozu, což jsou další dva vstupy.

Jelikož byli obě akce ozvučovány lidmi z T-Servisu, tak mohu posoudit obě zároveň stějně, byli ochotni vše vysvětlit, objasnit a zavtipkovat ať se nestáváme zvukaři. Práce probíhaly od časného rána do pozdních večerních až nočních hodin a narozdíl od kurzu, kde se člověk snaží naučit teorii k pochopení celé problematiky, v praxi člověk teorii používá k urychlení práce a hlavně k odvracení případných katastrof způspbem improvizace, co bez teorie není možné. Zvukaři od T-Servisu byli vstřícní, ale kolik za takovou akci berou jsem se bohužel nedozvěděl, vím však, že je to časově hodně náročná práce, která nemálo dokáže zasahovat do osobního života. Nevím, jestli bych chtěl hned začít u velké firmy jako je T-Servis, i když mají dobrou a novou techniku a dělají spoustu akcí, v menší firmě má prý začínající větší šanci se rychleji zdokonalovat. Celkově bych obě akce ohodnotil kladně, jelikož jsem se u obou něco přiučil nejen v oblasti zvuku, ale i v oblasti řízení a průběhu tak velkých akcí, jako je živý přenos televize, opět si uvědomlil jak velice záleží na zkušenosti a duchapřítomnosti zvukařů a jak potřebné je umět duchapřítomně svést problém s nehrajícími monitory na předchozí přepojení zdroje energie :-) Také jsem si uvědomil, že kurz je pouhou špičkou ledovce zvukařské praxe a že bez praxe se celý ledovec těžko odhaluje. Velice rád bych si dal stáž ještě nějakou, tentokrát však od začátku do konce, s finančním ohodnocením a hlavně a především pod vedením zkušeného zvukaře, aby se mohla získaná teorie lépe propojit s praxí a tím si vypracoval vlastní zkušenosti a propracovával se k úplnému zvukaři. Škoda je, že spolu s vysvědčením člověk nedostane přiděleného zvukaře (třeba jen pro skutečně zájemce). Alespoň by hledání “kšeftů” a pořádné zaučení bylo lépe dostupné pro ty, co opravdu chtějí práci zvukaře vykonávat.

Zobrazeno: 2410